Belgisch kamermuziekensemble

Núna Ensemble

Núna Ensemble met instrumenten (c) Bart Vanbever

Waves of Inflection (2023)

Ellen Jacobs

Núna Ensemble in Concertgebouw Brugge, kleur zonder instrumenten

Waves of Inflection is gebaseerd op bovenstaande tekening van Ellen Jacobs. De klanken van dit werk volgen de kleuren en vloeiende vormen van deze tekening. Hieronder zie je het begin van de score van dit werk.

Núna Ensemble in Concertgebouw Brugge, kleur zonder instrumenten

In haar muziek tracht Ellen Jacobs (1996) de grenzen af te tasten tussen akoestische en elektronische muziek en is ze geïnteresseerd in het spanningsveld tussen beide. Ellen schrijft zowel akoestische als elektra-akoestische en elektronische werken met een open blik naar wat er op haar pad komt. Daarnaast neemt Ellen vaak het omgevingsgeluid als basis van haar werk. Dit doet ze door opnames te maken van alledaagse geluiden en deze te integreren in haar composities, maar ook door op zoek te gaan naar geluid dat onhoorbaar is voor het menselijke oor. Door gebruik te maken van verschillende soorten microfoons kan ze zo ook de geluiden die zich afspelen onder water als ultrasonisch en elektromagnetisch geluid meenemen in haar werk.

Ellen studeerde aan het KASK & Conservatorium te Gent in 2021 waar ze studeerde bij Daan Janssens. Ze kreeg masterclasses van componisten als Oscar Bettison, Ansgar Beste en Malin Bång en nam privélessen bij componiste Clara Iannotta. Ellen werkte met ensembles als HERMES ensemble, plus-minus ensemble, Nemø ensemble, Erämaa Trio en Virago Symphony Orchestra en is momenteel aan het werk voor elektrisch gitaarduo STOOM, ensemble Adapter en het Núna Ensemble.

LAMINAR (2023)

Martin Valcke

Laminaire stromingen zijn stromingen waarbij lagen van gas of vloeistof vloeiende paden volgen. Elke laag beweegt hierbij heel soepel langs de andere lagen, zonder dat ze elkaar storen. Ze komen met elkaar in contact maar verstoren elkaar niet. Dit fenomeen diende als inspiratie voor deze compositie en symboliseert de stroom die Martin in muziek voelt. Gelaagd, respectvol en vloeiend.

Núna Ensemble in Concertgebouw Brugge, kleur zonder instrumenten

Martin Valcke (1963) koestert een passionele en respectvolle liefde voor de rijke waaier aan inhouden en verhalen die muziek ons kan brengen. Reeds vanaf zijn eerste composities werden elementen uit uiteenlopende invalshoeken en culturen samengevoegd. Niet het hoorbaar naast elkaar plaatsen van deze elementen is hierbij van belang. Het is net de ineengestrengelde combinatie van schijnbare paradoxen die steeds nieuwe vormen en inhouden genereert. Niettemin blijft voor hem het vormelijk denken steeds ondergeschikt aan inhoud, retoriek en expressie. Dit proces gaat voor Martin altijd samen met een (muziek)filosofisch relativeren. Primordiaal bij de muzikale activiteiten van Martin Valcke is de onvoorwaardelijke communicatie met het doelpubliek. Afhankelijk van het podium waar zijn muziek zal gespeeld worden, schrijft hij zowel absolute muziek, als muziek met een extra-muzikale inspiratie, en wordt hierbij de muzikale taal en grammatica zorgvuldig afgewogen, alles steeds gericht naar een optimale communicatie met het publiek.

Ander werk van Martin kan je hier beluisteren.

Anactoria (2023)

Obe Vermeulen

Anactoria is gebaseerd op het gelijknamige gedicht van de Griekse dichteres Sappho. Het gaat over haar liefde voor de vrouw Anactoria. Sappho vergelijkt haar met Helena, de mooiste der vrouwen in de Griekse mythologie. Het gedicht veroorzaakte ophef omdat ze onderwerpen aanhaalde, zoals dystheïsme en lesbianisme, die taboe waren in de 7e eeuw voor Christus. Die kenmerken, dat verlangen en die interne emotionele strijd probeerde Obe te verklanken in zijn vierdelige compositie ‘Anactoria’.

Núna Ensemble in Concertgebouw Brugge, kleur zonder instrumenten

Obe Vermeulen (2001) studeerde in 2019 als eerste student compositie af aan het kunsthumaniora van het Lemmensinstituut. Hier kreeg hij compositielessen bij Geert Callaert. Twee jaar later ving hij zijn studies aan op het Conservatorium, School of Arts Gent, waar hij les kreeg van Dirk Brossé en Daan Janssens. Naast deze opleiding kreeg Obe lessen orkestdirectie van Kristiina Poska en Bart Picqueur.

Obe zijn composities werden al geselecteerd voor enkele internationale wedstrijden zoals ‘New Generation Composers Lab’ en ‘ISCM world music days, Vlaamse inzending’. Zijn muziek werd uitgevoerd door o.a. Antwerp Symphony Orchestra, Hermes ensemble, I Solisti Ensemble, Vlaams Radio Koor, Camerata Royal Concertgebouw Orchestra, Dostojevski Quartet, Ferdinand Ensemble en anderen. Met zijn werk ‘Explore’ kwam hij in het voorjaar van 2021 op de Vlaamse tv-zender Podium 19. De componist voorzag de kortfilms The Long Expected en Jong van een soundtrack. In 2021 lanceerde Obe een bundel van 14 Cadenzas, virtuoze solowerken voor diverse instrumenten. Hij werkte hiervoor samen met enkele vooraanstaande Vlaamse muzikanten. In juni 2022 studeerde hij af met een spectaculaire totaalvoorstelling voor symfonisch orkest en verteller: Enigma. De componist dirigeerde zelf.

In september 2022 startte Obe zijn masteropleiding aan het Royal College of Music in Londen, waar hij de komende twee jaar zal verblijven.

Meer info over Obe vind je op zijn website.

Sociale Media

Volg Ons

Núna Ensemble in Concertgebouw Brugge, kleur zonder instrumenten

Contacteer ons

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.